COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, September 18, 2009

Mari Menganyam Ketupat!


Aku kalau raya... ketupat adelah sajian wajib!


Aku tak makan ketupat palas... apatah lagi nasi impit.... kalu dulu arwah mak ade.. dia lar yg akan mengayam ketupat... tapi entah naper... 2-3 tahun sebelum arwah mak meninggal (waktu tu arwah tak sakit lagi)... aku tergerak hati nak sgt2 belajar anyam ketupat...

memang betol lar gerak hati aku tuuu... now nie rasa bersyukur sgt2 dpt belajar ngan arwah mak buat ketupat.. kalau tak... memang menangis lar aku ralat nak makan ketupat! Yg belajar anyam ketupat aku sorang jerr... adik beradik aku yg lain lagi lar jgn harap nak belajar.. diaorg tau makan jer! hihihii...

MIL aku pandai lar buat ketupat... tapi dia buat ketupat satay... korang tau tak ketupat satay camner? alaa.. camnie...


Ketupat Satay.... dia empat segi jerr...


Arwah mak lak tak suka buat ketupat satay... dia kata isi dia sikit berbanding ngan ketupat bawang.... pasal tu aku now nie pandai buat ketupat bawang... but confirm... sapa yg pandai buat ketupat bawang.. for sure pandai buat ketupat satay.... sbbnyer ketupat satay lagi payah nak anyam!

Masa aku mula2 belajar anyam ketupat dulu... sampai nangis aku woooo.... sakit hati giler... buat buat tak jadik... buat buat tak jadik... sakit jer hatii... sampai lunyai lar daun kelapa tu aku kerja kan! tapi arwah mak kata... sabar.. memang permulaan susah sikit.. nanti lama2 biler tangan dah biasa.. senang jerr...

Memang betol pun kata2 mak tuuu... now nie, since arwah mak dah tak der... 2 tahun berturut2 aku anyam ketupat sendiri... sampaikan MIL tempah dari aku ketupat bawang... dia taknak dah ketupat satay... hihihi.. aku ok jerr.. bestt taw kalau dah pandai anyam ketupat niee... biiler dah start buat tuu.. nak berhenti rasa tak nak lak... rasa nak jer anyam lagii...

So, since permitaan agak tinggi tahun nie tuk aku anyam ketupat... aku dah start anyam ketupat sikit2 since malam tadii....

Nak tengok camner aku anyam ketupat bawang? Jom tengok....



Step 1....


Step 2....


Step 3...


Step 4...


Paham ker? hahaha.... memang susah nak tangkap cara2nyer kalau ngan gambar... nanti lah.. kalau ade permintaan yg nak aku buat video camner nak anyam ketupat... aku buat lar....

So, perkara utama yg perlu ade dlm diri anda kalau nak anyam ketupat adelah SABAR!!! seyes.. mula2 nak belajar.. for sure beberapa helai daun kelapa akan dibuang begitu sahaja.... hihihi.. sbb diatas kesakitan hati tak dpt mengayam ketupat tuu... pasti anda2 akan royok2 kan sajer daun kelapa ituuu.... tapi biler anda berjaya anyam yg pertama kali tuuu.. pasti anda akan tersenyum bangga ngan diri anda sendiri... seolah2 baru menerima segulung ijazah! ahaks!!



Hasil anyaman aku malam tadii...
Ketupat bawang dia gemuks2 sikit kannnn....


Dlm masa 1 jam lebih .... aku leh dah dpt 10 biji ketupat!

5 comments:

Unknown said...

terernyer cayalah sis...susah nak carik org pandai anyam ketupat...bagus2

Hasra_Razali said...

tabik spring...skill yang mmg jarang2 org ada..:-)

Deqna said...

cayalah teror ko anyam ketupat... aku memang tak reti..biasa beli yg dah siap jer.. takpun pakai nasi himpit jer...

patutnya ko post awal2 entry ni org leh order sarung ketupat dari ko tau.. hehe

Pepel BoNda AmaNi said...

wah sis terrornyer sis anyam ketupat..clap2 4 u sis...klu kat kedah ketupat palas jerk yang ada..tue pun kta xtaw nak buat..heheheheh..tapi nasib baik en shukri terror...balut ketupat palas tue..

NeenaAnuar said...

POSH76:
hihihi.. thanks sis... tu pun penat belajar dari arwah makk....

Hasra:
huhuhu... nanti2 kalau Has nak belajar.. boleh jer neena ajar kann... :D

Deqna:
boleh lar frenn.. terror tak terror lar.. aku leh anyam almost 50 biji menjelang hari raya...
Aku tak puas makan nasi impit... nak gak ketupat... tu yg setengah mati belajar gak anyam ketupat tuu... mula2 agak susah lar.. biler dah lama2 sgt senang... coz practice makes perfect! waahhh...

hahahaha... tak per.. tahun depan leh lagi kannn.. kot2 nak order dari aku.. ok jerrr... :D

Purplelicious:
TQ sis.. boleh lar.. nak makan nyer pasal.. sanggup belajar walaupun agak susah diperingkat awal pembelajaran...
hihihii.. ok lar tue.. at least ade en. shukri yg leh buatkan ketupat palas tuk sis kannnn... :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails