COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, December 7, 2009

Kurang Adap @ Kurang Ajar?


Hurrmm... since aku tak sihat lately nie dan ianyer berkait rapat ngan simptom2 virus selsema & infection... aku nak lah coretkan sedikit apa yg aku notis ngan attitude sesetengah dari org2 awam yg sgt kurang sivik minded mereka!! bende nie aku dah lama aku notis and till now masih lagi perkara yg sama berlaku disekeliling aku! Well aku tau mungkin aku tak boleh nak ubah org yg dah terkurang ajaran sivik nie.. tapi sekurang2nyer ngan aku coretkan disini mungkin sedikit sebanyak ianyer memberi kesedaran buat diri aku sendiri & jugak org lain.....


Bukan ker kite kalau nak batok... nak bersin... nak sendawa... perlu menutup mulut? Itu adelah sebaik-baiknyer lar kan ? Barulah diri kite nie org pandang ade akhlak yg baik & bermoral... Ini tak... ade segelintir manusia (aku tak tau lah layak ker nak panggil org2 camgini manusia sbb tak der moral & sivik langsung!!) yg sgt2 low class moral nyer! Mereka2 nie sgt2 lah mementingkan diri sendiri... biler dia buat dia tak pikir org.. tapi biler org buat kat dia... tu diaaaa... bukan main dia melenting! Kang kalau ditegur... ya ampunnn lagi lar tak suke!!! Terusss diri kite di chop sebagai ‘jahat’ kerana menegur mereka...

So, apakah kite harus berdiam diri dan berpeluk tubuh biler berhadapan ngan situasi sebegini? biarkan saja mereka yg kurang ajaran sivik ini berkelakuan seperti itu? Aku sendiri tiada jawapan kerana kalau diTegur... pasti mereka sakit hati (nie bagi mereka yg tak boleh nak terima teguran org lah... kalau boleh menerima teguran pasti takkan jadik isu!) tetapi kalau Tidak Ditegur adekah mereka2 yg kurang adab ini akan sedar akan tindak tanduk mereka itu boleh menyusahkan org lain? Hurmmm... perkataan paling sesuai yg boleh diklasifikasikan mereka2 ini adelah 'SELFISH'!!

Tapi kalau dah memang mereka memang jenis manusia yg tak suke & tidak boleh ditegur walaupun hakikatnyer kite menegur ngan cara yg baik... pasti mereka tidak boleh menerimanyer walaupun mereka tau perbuatan mereka tu memang ‘kurang betol’! Biasalah... biler EGO manusia melangkaui segalanyer! Hurrmmm... no words can describe dowh!!

Sometimes aku terpikir.. adekah mereka akan merasa suke sekiranyer mereka diperlakukan sebegitu rupe? Sbg contoh.. ade org yg batok @ bersin sesuka hati di hadapan muka mereka.. adekah mereka suka & akan berdiam diri ngan membiarkan muka mereka dihinggap ngan ribuan virus2 & percikkan molekul2 air begitu sahaja? Oh yaa.. mereka bukan berdiam diri.. tapi mereka main ckp belakang... hahaha... Yg nie biasaaaa.... diaorg nye favorite behavior niee... hehehee... org penakot nyer behavior camgini larr... :P

Tapi takper.. walaupun hakikatnyer aku tak suke ngan perbuatan org2 yg sebegini... itu tidaklah bermakna aku juga akan bertindak seperti mana mereka lakukan itu.. ikutkan hati Yes!! memang nak saja aku buat seperti apa yg merka lakukan tu... tapi dlm kes nie aku rasa tak perlu lah kot coz pada aku... itu bukan diri aku yg sebenar... aku tetap aku... parents aku dah ajar aku akan hal adap sopan... tau akan moral2 dlm kehidupan! Dengan cara itu saje sudah cukup membuktikan & mempamerkan diri kite yg sebenar... adekah kite nie manusia yg ade adab @ kurang ajar & tak beradap!

Tapikan aku suke & pandang tinggi sgt pada org2 yg beradap nie... biler diaorg nak bersin.. batok @ sendawa... diaorg akan tutup mulut diaorg... atau paling tidak pun mereka akan berpaling muke (provided tak der org lar kat tempat yg dia paling muke tu.. kalau tak takder maknenyer lar jugak kan ... hihihi) Dari situ barulah lahirnye rasa respect kite pada mereka2 nie... ini kerana “Biler kita tahu untuk menghormati org lain... maka org lain itu akan lebih menghormati & menghargai diri kite dgn berkali kali ganda lagi!!


p/s: biler bercerita soal bersin... aku teringat akan rancangan Time Warp @ Discovery Channel... En. Teman suke sgt ngan rancangan nie.. bagus rancangan nie.. ia merupakan sebuah rancangan yg penuh ngan ilmu pengetahuan.. kebetulan lak hari tu rancangan nie membuat kajian bagaimana virus selsema boleh merebak... dlm rancangan nie diaorg pakai ultra camera tau... camera nie sgt2 canggih kerana ia boleh capture apa saja pergerakkan secara detail dalam kaedah gerak yg sgt2 perlahan... Sbg contoh, tentang kajian bagaimana virus selsema boleh merebak... apabila seseorang itu bersin... kelajuan percikkan molekul @ zarah2 bersin tu boleh tersebar selaju 100k/j (nie kalau tak tutup mulut lar)... so bayangkan lah korang yg berada dlm jarak 5 meter pun ade kemungkinan tuk menerima impak dari seseorang yg bersin tuu... ini kan pulak kalau kite berada hampir ngan org yg bersin tu... nak2 kalau cam kat dlm LRT ker kan... lagi lar dekat... sebelah menyebelah jerk! memang ngeri gak lar biler tengok secara gerak perlahan niee.. which kite tak pernah terfikir pun camgitu rupenyer kalau kite bersin! I’m sure kalau korang tengok.. confirm lepas nie korang akan sentiasa berasa ngeri jerk biler dengar org bersin nak2 org yg tak der adap ngan tidak menutup mulu!


1 comment:

Pepel BoNda AmaNi said...

memang bengap manusia xda sifat sivik cam tue..rasa nak tempeleng jerk muka diorang tue..xpandai jaga adab kot...dah la skrang nie macam2 jenis penyakit leh muncul..ish..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails