COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, September 20, 2010

Makan Bersama Di Pagi 1 Syawal!


This year buat pertama kali nya aku beraya ngan my dad after my mom passed away!  lepas arwah mak meninggal.. 2 tahun berturut turut aku beraya kat umah MIL @ Besout, Perak!  Actually memang aku ngan en. teman wat sistem giliran... alaa.. actually both of us tak kisah sangat nak beraya belah mana pun... janji dpt beraya bersama keluarga tercinta sudaa.. sbb dah tentu MIL aku cam mak aku sendiri gak...

Cumanye yg membuatkan aku beraya dua tahun berturut-turut di umah MIL coz waktu mula2 aku kawin dulu... di tahun pertama perkahwinan i.e. in 2006... memang turn beraya umah aku.. then in 2007 memang dah plan nak beraya umah MIL laa.. end up.. before raya dpt tahu yg arwah mak aku dah sakit time tu... so all my family members and jugak permintaan arwah nak sangat beraya kat kampung dia di Terengganu... memang kiteorg tak penah balik Ganu bile nak beraya.. coz majority adik beradik arwah mak ade kat KL.. so that's why we ollzz memang akan beraya di KL jerk bertahun-tahun lama nye... so in 2007 tu lah buat pertama kalinyer kami semua beraya di Terengganu... memang meriah... but end with sad ending.. kat sana mak aku makin hari makin tak sihat!  balik jek KL.. terus masuk wad! :((

Tu lah raya terakhir aku bersama arwah mak... puas gak hati nie bile dpt penuhi hajat dia nak beraya kat Ganu.. tapi itu pun dia kata takpe aku leh jerk balik Besout dulu kalau aku nak.. then follow up later ke Ganu.. tapi hati aku tak sedap... so tu yg aku mintak en. teman explain kat MIL yg we ollzz terpaksa beraya kali kedua ngan family aku jugak.. aku tahu jauh di sudut hari MIL aku nakkk sangat beraya ngan kami setelah bergelar suami isteri... tapi nak buat cam mana... keadaan tak mengizinkan time tu.. and memang en. teman pun nak aku beraya ngan arwah time tu... and alhamdulillah lahhh.. aku dpt MIL yg sangat memahami!  

So pasal tu lah aku bayar balik hutang 2 tahun beraya di Besout in 2008 and 2009... actually in 2008 tu adelah tahun pertama kami beraya tanpa arwah mak disisi... hati aku memang berat gak nak beraya ngan my dad.. sian dia.. confirm terasaaa sangat ketiadaan aku time tuuu... coz aku memang close with my dad... tapi nak wat camner.. time tu aku dah tak boleh nak kata tidak lagi ngan MIL... sian gak kat dia.. since kawin tak penah lagi balik beraya kat kampung bersama2 dia.... and nasib baik lah my dad memahami my situation that time.. walaupun tahun tu merupakan tahun yg sangattt genting buat kami sekeluarga... then last year aku bayar lah hutang lagi setahun tuu.. kasik MIL happy sikit... hehehe...

And of course tahun nie aku kene beraya with my dad pulak laa kann... semua family members aku ade di pagi raya tuuu... akak aku ngan adik aku memang tak der kampung... hubby diaorg semua org bandar... :D

Setelah semua preparation dah di buat... tiba lah masanya tuk menggemukkan badan... takyah nak tunggu sebulan tuk gemuk.. cukup masuk 3 hari raya... confirm hilang segala diet di bulan Ramadhan! huhuhu...

DSC_2587 copy
Owh... cantik tak ketupat bawang saya?  Ngeeeeeeeeeeeeeee...... :D

DSC_2589 copy
Kalau dulu arwah mak lah yg sibuk tonggang langgang menyediakan juadah di pagi raya... but now me & other sisters yg take over! sebak gak rasanyer! uhukk.. uhukk... :(

DSC_2596 copy
Masa tuk menikmati juadah hari raya... owh ya... aku adik beradik sempat gak masak kuah kacang resipi mak kite jugak!  nanti will blog it out yeah! ;)

14 comments:

-anidaothman- said...

BEST FAMILI....

SURIA AMANDA said...

seronoknya..lisa jugak yang sebak di hari raya..1st time raya ngan family mertua...

Queen said...

nasib baik kitorang dekat je..tak terasa sangat..malam raya rumah MIL...pagi raya rumah mak...tengahari ke melaka sebelah MIL... malam balik umah mak....heeee......

ratusiput said...

sedih kan kalau mak dh takde...so pd yg still ade lg ni...kenala spend masa bebetul.iskk aku lak yg sedih...dhla mmg sedih sbb laki takde...tu yg mls nk update2 sgt citer sal raye ni....banjir kang!~

Anis Azalea said...

bestnya ketupat tu..nanti mkn2 kat umah neena buat tak? hehe thn ni kita tak menganyam ketupat sebab takde geng~adik balik kg isteri..

NeenaAnuar said...

NiD:
TQ dear! :D

NeenaAnuar said...

Amanda:
alololo.. takpe tahun depan turn umah lissa plak!

NeenaAnuar said...

Queen:
best kann kalau satu kampung... tak yah susah2 nak ke sana kemari... jimat masa! :D

NeenaAnuar said...

ratusiput:
yea.. so pada yg ade mak.. sila value and baik belajar apa2 yg patot sebelum terlambat...

NeenaAnuar said...

Eri-chan:
hehehee... daun ketupat dah tak jual di pasaran lah skg nie... susah betol nak carik daun ketupat lepas raya... memang niat nak wat.. tapi daun lak tak jumpa! huhuhu...

Pepel BoNda AmaNi said...

xdapat nak bayangkan...beraya tanpa ibu kan..huhuhuhuh kita tumpang sedey buat sis....:(

Mimy Hamid said...

hamboii org kuat ni...hehe

NeenaAnuar said...

PuRpLeLiCiOUs:
thanks dear!

NeenaAnuar said...

Mimy:
hahahaha.. kuattt lah sangattt! :p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails