COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, November 1, 2011

My Gorjes Sambal Tempoyak!

Sapa suker makan tempoyak?  Aku sejak kecil memang sangattt skeptical dengan word tempoyak nie! uhuhu.. entah nape.. bile dengar tempoyak jerk rasa cam errrmmmm... errkkk... mmmm.... haa.. macam2 rasa lah... dlm minda nie cam dah autoset tempoyak nie cam tak sedapp!  walhal mulut sendiri belum pun penah merasa keenakkan tempoyak itu sendiri... then dulu2 before kawin penah lah jugak aku try makan tempoyak.. perrghhh! memang confirm tak sedap! sebab nya yg first time aku try tu adelah cam tempoyak masam! aku sendiri tak tak leh ingat aku makan kat mana.. beli ke makan kat kedai ke.. entah memang dah lama giler la.. so tak leh nak recall.. but seriously memang hampeh lah tempoyak yg aku makan tu.. so dari situ aku serikkkkkkkkkk nak makan bende alah yg bergelar tempoyak nie!

Sampai lah satu hari di kampung en.teman.. MIL ku telah membuat sambal tempoyak yg pureeeeee dan terbaekkkkkkkkk punyer!!!  mula2 tu aku memang takmo sentuh langsung tau! sebab aku dah serikk menggila on my first and last trial dulu tu... so aku ingat semua tempoyak adelah sama jerkk rasanye! tapi en.teman yg persuade aku cow2 punyer.. dia kata cubaaaaaaaa mak dia punyer sambal tempoyak nie.. confirm aku makan nasik bertambah.. so aku pun cuba lah secubit tempoyak ke dlm pinggan nasik... perrrrrghhhh!! memang layannnnnnnn makan kooo!! tak berhenti aku menambah nasik! uhuhu... 

Rupe2nya bile aku tanyer MIL aku ngan en.teman.. diaorg ckp biasanyer org yg buat sambal tempoyak nie kalau jual kat kedai2 tu nak untung! diaorg guna durian yg dah rosak.. yg dah masam dan tak berapa nak elok... so tu yg ade kemungkinan tempoyak jadik tak sedap!  OooooOOOOOoooooo begituuu.. baru ku tahu!  so since that moment.. aku terusss dah jatoh cinta ngan sambal tempoyak!  Maka anak menanto hantoo nie pun dok roger2 lah MIL dia camne nak wat tempoyak nie.. susah sangat ke??? Ohhhh ternyata tidak.. yg susah sbb ko kene kuar duit beli durian jerk... kalau ko ade dusun then tak yah nak eksyen ngan aku! ahahaha.. :p

DSC_0397 copy
Ok... camne nak wat my gorjes sambal tempoyak nie?  Meh aku kongsi meh.. senang jerkk membuatnya!

T1
bahan utama adelah durian... dan cili merah + cili padi bagi you ollz yg suker pedas!
Durian tu korang buang bijik amik isi nya semata... pastu kacau kasik dia hancur & rata...

T2
then cili merah + cili padi tu korang leh tumbuk.. seriously kalau nak rasa yg pure memang kene tumbuk ngan batu lesung! maka dgn gigihh aku memumbuk cili2 gorjes tu walaupun aku terpaksa menahan pijarrrrr!!!
Ok.. dia ade dua cara nak makan sambal tempoyak nie.. sama ade ko main cicah2 cam kat gambar no. 2 dlm entry nie.. which ko separate kan antara durian dan cili yg telah pun ditumbuk... or else ko leh sekali gaul kan sampai rata durian + cili yg telah ditumbuk tadi! maka hasilnya adelah sebegini!

DSC_0398 copy
memang marvelous abis!  aku lagi suker makan yg dah bercampur camgini dari main cicah2 tu! :D
Senang giler kann wat sambal tempoyak nie.. hehe.. so skg aku kalau ade lauk2 yg aku kurang gemar... aku buat jerk sambal tempoyak.. confirm jalannnnnnnnnnnnnnn!  dan dannnnnn lauk yg kurang gemar tu aku akan jadik penggemar! ahaha.. cam contoh ingat tak pada lauk Gulai Ikan Singgang nie... kan aku kata aku kurang gemar lauk nie kan... maka dengan ade nya sambal tempoyak.. segala nya menjadik gorjessssssss utk disantap! hihihi..

DSC_0375 copy
gandingan trio yg hebat... Gulai ikan singgan.. Ikan Goreng Kerisi & Sambal Tempoyak Pedas!
Btw just wanna 1 thing... durian yg nak dibuat sambal tempoyak tu.. kalau dpt guna durian yg lagi elok gred quality nya.. lagi gorjes rasa sambal tempoyak ko.. sbb aku dah try wat durian biasa2 ngan durian yg agak tinggi gred dia.. fuhh.. memang lain lah rasa dia! ibarat ko makan durian kampung vs durian udang merah gak lah! hehehhe....

12 comments:

-anidaothman- said...

view time lunch ni..jangan habaq laaa...melOmpat perot..tgk sambai tempoyak nie...SEDAPPPPPPPPPPP WOOOoo

Hana Soffelia said...

Peberet tu.. Suka buat tempoyak dari durian yg sebijik tu. Kalo beli yg dlm bekas, dh xfresh. Masam je.

shuhadah Zainol said...

sedapnyeeeeee...

Pinkjambu said...

ya allahhhhh niena, mampos kecor ayo lior menengok sambal tempoyak.. hahahaha, nak2 ganding sama ikan gireng nuh, cukop dah, kot ade ulam2, nasik panas.. perghhhh..

Mimy Hamid said...

gojes giler sambal tempoyak weh..sapa tak makan rugi...aku lak pak mentua aku pandai buat..kalau balk ganu mesti aku tapau

SURIA AMANDA said...

tetiba nak makan sambal tempoyak plak..dalam peti ais kat umah sewa ada sebotol besar ...huih...x sabar nak balik ar..

Lulu Caldina said...

dear, siyes tak tau selama ni apa tu tempoyak, tapi dengan entri ni, haaah barulah tau..ekeke

Atie said...

Salam perkenalan neena....sama mcm atie jugak....atie cukup tak suka tempoyak...padahal tak pernah rasa pun...sampai la satu hari tue member hidangkan tempoyak masa kt umah sewa...try rasa secubit....walaweiiii....sedap sungguh....tambah plak nasi panas2...ikan goreng garing....memang sedap.... :)

Rinna said...

Suka jugak wat tempoyak gaya gini.. tapi akak suka tempoyak yg perak style masakkan tempoyak tuh perggh sedap jugak kalau teringatkan nya.. :)

NM02 said...

fuh... terliur habeessssss

Gerb said...

Sedap betul tempoyak. Tempoyak yg masam tu sesuai utk masuk dalam masakan.Mcm nk buat ikan patin masak tempoyak ke.slurrrrp!!

Anonymous said...

hyeee. my first time here.

act sampai dari blog aku bukan chef tu.

macy memanggg suke tgk blog2 makanan ni

*prektis nak jadi bini* hik2

thx here. seronok baca..

tapi gambar size besar sgt my line not tht good xdpt tgk semua. sobss..

nway. keep blogging ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails