COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, February 26, 2013

Tips & Panduan Menghadapi Sesi Temuduga / Interview!


Hari nie aku nak share ngan korang beberapa tips dlm menjalani sessi interview / temuduga!

Sepanjang hampir 11 tahun bekerja dlm dunia oil and gas.. aku dah bekerja dgn 3 company! Tapi percaya lah sepanjang tempoh itu.. aku hanya menjalani 1 sessi temuduga sahaja walaupun dah join 3 company! Haha.. jgn konpiusss.. tapi itu lah hakikatnya.. the only interview session yg aku lalui adelah during my first job which is right after aku gradute dari UiTM! Itu lah first and last aku lalui interview session.. then biler aku jump to my second and third company.. aku dah tak melalui apa² interview session coz boss di second and third company tu dah kenal aku.! so kite masuk guna jalan pintass aje.. ahaha..

So now... bile aku nak join company yg ke-4 baru² nie.. sumpahh aku menggelabarrr katakkkkkkkkkk nak lalui sessi temuduga itu! Giler aaarrrr.. last experience lalui interview session dlm tahun 2002! And now after almost 11 years.. aku perlu melalui procedure kecutt perot itu kembali! Haha.. serious seriauu weii! Memang banyakkk gilerrrr kupu² dok berterbangan dlm perot aku!


Rupa paras seorang calon yg baru lepas menjalani sesi temuduga selama hampir 1 jam!  sampai sengett bengett tudung dibuatnya.. ahaha..

Hah! Gelabar tak menggelabar.. bile nama ko dah di short listed.. tarikh utk sesi temuduga telah pun ditetapkan.. so sila lah bersiap sedia utk melalui saat penentuan dalam percaturan mencari kerja! Kat sini ingin aku kongsikan ngan korang beberapa tips yg perlu korang tahu dan ambil berat sebelum menghadiri sessi temuduga!

Kesemua point² nie adelah sangat penting dan berguna yer!
Sebenarnya kan.. tips nie aku ternampak kat FB cousin aku selepas aku dah pegi interview!  sebelum pegi aku tak terfikir pun nak google ke hape... aku tawakal jer pegi interview kali nie... not much of preparation yg aku buat.. sekadar berbekalkan semangat waja... hati yg kental... jiwa yg cekal.. dan doa yg tersemat indah di dada.. Alhamdulillah.. syukur.... berjaya jugak aku lalui saat temuduga itu dgn begitu mudah sekali!

Setiap soalan yg diajukan from my french boss memang lajuuu jer aku menjawabnya!  alhamdulillah.. takde tersekat-sekat.! and for the 5 Question Most Likely to be Asked tu memang kesemuanya ditanya sewaktu aku menjalani sesi temuduga hari tu!  then Most Common Tip About Interviewing tu pun penting yer.. kalau ko ambil tahu about latar belakang company yg ko nak join tu.. lagi lah bertambah pointer yg ko boleh carry with you!

Then kalau boleh pakai lah pakaian yg sesuai yer!  tak yah nak stylo mylo tak bertempat.. jgn pegi mintak kerja office pakai macam nak pegi berjimba ataupun  nak pegi pasar.. then tak yah lah nak color blocking sgt.. pening pulak interview ko tengok ko nanti.. elok² ko sebenarnya ade capability utk post yg ditawarkan.. tapi atas faktor appearance yg menyakitkan mata interviewer.. silap haribulan ko kurang pointer dari calon² yg lain just because of your outfit appearance!

Cam aku hari tu... semuanya aku serahkan pada en.teman! haha... sumpah aku tak tifu.. aku suruh dia yg pilihkan baju utk aku pegi interview hari tuh.. en.teman suruh aku pakai dress jubah warna hitam jer coz dia kata hitam itu tampak sophisticated & elegant! then dah alang² dia pilihkan baju.. aku suruh dia matchkan tudung aku sekali gus... hehe.. pandai pulak dia pilihkan tudung color soft blue pink utk dipadankan dgn jubah hitam aku tu... kalau ikutkan hati aku.. aku nak jer pakai tudung warna shocking finkkk! haha... alhamdulillah.. berkat pilihan si suami pun ia jugak nie! hehe..

Then make sure level of confidence dah diletakkan pada kedudukan yg paling tinggi dlm diri sendiri ye... dgn confidence level nie lah yg akan memberikan markah pluss pluss during your interview session nanti! kalau nak bercakap tu biar lah terangg dan jelas.. jgn dok mumbling or swallow your words!  bile kite confident.. insyallah interview pun akan confident dgn kite.. 

Kalau boleh during interview tu jgn lah serious sgt.. seelok nya ukirkan lah senyuman manis di muka.. so ko pun tak stress..  walaupun hakikatnya ko stress nak mammm... haha.. and then yg tukang interview ko pun takkan rasa stress bile tengok muke ko yg manis itu! just relax² aje udahh.. cam aku hari tu sempat lah gelak huha huha ngan interviewer aku tuh... sib baik dpt interviewer yg tak stress out sgt.. kalau dia stress.. rasanya aku akan lagi stress. so pepandai lah kite create suasana tu jadik lebih tenang & santai...  and of coz yg paling penting adelah eye contact yer.! jgn ko ckp ngan interviewer tapi ko dok pandang bawah lah.. pandang kiri lah.. pandang kanan lah.. pandang atas lah.. seriously eye contact nie sgt penting semasa sesi temuduga.. org kata dari mata membawak ke hati.. so hati hati! hehehe...

Insyallah nanti akan aku share kan ngan korang pengalaman aku dpt kerja baru nie yerr.. banyak sgt kenangan terindah yg ingin aku abadikan kat sini coz it is just like my dreams come true!  :)





6 comments:

Anum said...

great share

Syazwani Mazlan said...

tahniah...boleh kongsi dengan kawan2 ni :)

Nory Zoulkefle said...

bagus tips ni....boleh dipraktikkan...hee

Mooniqueen said...

Good tips n sharing sis..

fiena_sofie said...

great.....boleh dijadikan panduan utk sy ...meniti hari ke alam pekerjaan xlama lagi

Unknown said...

Nak interview pembantu pendaftaran kp17 . Blhke pakai jubah hitam ? Huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails