COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, June 3, 2013

Sydney Trip ~ Menjejaki Sydney Opera House!

Pada malam pertama di Sydney.. kiteorg tak menjalankan aktiviti suami isteri seperti di malam pertama sebab kami sama-sama dok busy membaca dan mentelaah segala tok nenek brochures yg telah kami kutip di siang hari!

Memang macam2 aktiviti yg ko boleh buat sepanjang berada di bandaraya Sydney! Yg penting ko siapkan aje duit dlm poket secara berkepok-kepok.. confirm ngan senang hati ko boleh buat segala tok nenek aktiviti yg menarik! Haha..

IMG_7218 copy
Seriously kalau ikutkan hati aku.. memang lah macam2 aktiviti yg nak aku buat... nak-nak aktiviti yg adventure cam panjat jambatan Sydney Habour tu.. tapi disebabkan aku nie bukan lah yg jenis ade duit berkepok-kepok dlm poket.. yg ade keropok kering aje... haha.. so terima lah seadaanya.. dah dpt jejakkan kaki ke bumi Sydney nie pun dah cukup bersyukur dah!

So, on second day at Sydney.. kiteorg decide utk pergi menjejakkan kaki ke Opera House yg merupakan satu mercu tanda kotaraya Sydney!

IMG_7220 copy
Kat Sydney ade bus free yg korang boleh grab! Tapi dia ade timing yg tertentu.. pagi bus start after 9:30 pagi.. and dia punyer last trip around 3:30 petang.. and then bukan semua bus adelah free yer.. ade satu bus yg bernombor 555 nie jer yg Free! Yg lain semua ko kene bayar..

IMG_7221 copy
kalau let say korang plan nak naik bus secara pukal.. korang boleh grab tiket pass camgini! Cam aku hari tu beli just yg My Bus Zone 2 nie which covers tuk 10 trips! Dia yg bagus nya pass nie bukan kire utk satu kepala satu tiket tau.. dia tak kisah berapa kepala pun yg naik.. dia akan kire ikut punch berapa trip! So let say cam aku beli tiket nie.. aku dah plan dah utk naik bus berapa kali..

IMG_7222 copy
Kalau ko beli tiket My Bus Zone 2 cam aku nie.. ko boleh cover sampai sepuluh kali trip! Trip nie pun bukannya cover seluruh route tau..dia ade pecahan-pecahan route dia! So ko kene study dan plan out apa route yg ko nak amik! Cam aku dah plan tak de nak cover jejauh.. so tu yg aku amik pass utk Zone 2 nie ajer.. and then aku ngan en.teman boleh naik 5 kali sahaja! Sebab berdua kan.. so dua org naik lima kali dah kire 10 trips! Paham tak?? Tak paham nasib korang lah.. pepandai lah korang carik jawapan dia sampai paham! Hahaha…

Ok.. kalau nak senang paham about public transport kat Sydney.. korang leh refer kat official Website nie.. http://www.sydneybuses.info/


Basically dia ade jugak pass yg unlimited route.. ko boleh cover ngan bus.. ngan train.. ngan apa jua public transport yg diaorg sediakan.! Disebabkan terlalu banyak rangkaian nya.. tu yg aku bagi website dia utk korang study sendiri which lebih mudah utk korang paham!

Ok back to my journey to Opera House! Kalau ikutkan dari hotel aku boleh jer berjalan kaki nak ke Opera House.. tapi disebabkan kami rush for time… tak nak buang masa ngan berjalan kaki which will take around 30 minutes of walking.. so tu yg kiteorg amik bus Free!

IMG_8156 copy
Tak sampai 10 minit dlm bus.. kiteorg dah sampai ke kawasan Circular Quay..

IMG_7223 copy
disini memang main tourist attraction.. setiap hari ade jer org asli Australia nie buat performance!  aku suke tengok show diaorg nie!

IMG_7224 copy
dan disini jugak lah terletaknya main jetty utk naik ferry dan pergi ke suburb area di sekitar bandaraya Sydney!  eh apsal muke si gonjeng nie masamm??? 

IMG_7229 copy
masam sebab rasa cam tak leh terima kalau nak naik ferry aku kene laburkan duit lebih kurang AUS$80 utk semata-mata nak pegi tengok binatang kat Taronga Zoo!  hahaha.. giler kedereekk laki binik nie!  weii.. serious kat sini aku memang jadik sgt kedukutt bin haji bakhil! serba serbi mahal hokeyy!  walaupun ade duit yg boleh nak dibazir kan.. tapi rasa sumpah cam tak sanggup nak buang duit sebanyak RM250++ utk dua org semata-mata nak pegi ziarah binatang kat dlm Zoo!

huhu... mula-mula rasa cam dah nak pegi jugak tauu.. aku dah siap beratur nie nak beli tiket.. tetiba boleh plak aku bincang-bincang balik ngan en.teman.. aku tanyer dia.. dia tanyer aku... berbaloi ker nak pegi ke Zoo tu kalau setakat nak tengok binatang yg kite dah pun pernah tengok sebelum nie?  So end up keputusan waras telah pun dibuat.. kiteorg tak jadi pegi Zoo Taronga sebab kiteorg rasa cam agak membazir utk pergi lagi sekali dan lihat binatang-binatang yg dah pernah kiteorg tengok di Perth dulu.. tapi kalau let say kalau korang first time ke bumi Australia.. tak pernah lagi jumpa binatang rasmi Aussie like Kangaroo, Koala & Wombat.. I rasa utk pergi buat lawatan ke Taronga Zoo adelah bukan satu pembaziran!  cam aku kalau let say before this tak pernah lagi jumpa binatang-binatang tu.. sudah pasti aku pergi terjah jugak ke Zoo Taronga time nie! :D
 

IMG_7227 copy
lepas tak jadi beli tiket ke Taronga Zoo.. tetiba aku ternampak nenek vogue nie!  terus senyuman terukir dibibir sebab dok imagine adekah aku akan tetap maintain vogue macam dia?  sumpah sempoii kan... dah tua tak bererti tak leh bergaya.. kaki dah tak larat nak berjalan siapa kata tak boleh berjalan satu dunia kan?  Oh nenek vogue.. secara tak langsung engkau telah menjadi sumber inspirasi ku!  esok dah tua takmo manja-manja.. nak kene kuat semangat dan be positif ajeer.. baru lah boleh terus berjalan ke serata dunia! :D

IMG_7244 copy
Ok since dah tak jadi nak naik ferry pegi ke Taronga Zoo... moh lah kite mencari dan menjejaki Sydney Opera House yg terletak di sini!

IMG_7230 copy
on the way nak ke Opera House.. memang korang boleh nampak Sydney Harbour Bridge! 

IMG_7233 copy
Ohh.. tetiba rasa over teruja..  so apa kata kite posing dulu!! haha.. and kebetulan pulak kapal mewah persis Titanic ade dok parking kat Circular Quay nie... kalau tak salah aku kapal nie adelah kapal yg sama waktu drama Sehangat Asmara buat shooting! sungguh aku terkesima melihat kapal persiaran bersaiz giant itu!

IMG_7240 copy
apsal en.teman nampak tak hensem dan tua sgt dlm gambar nie? alaaa... sekali sekali nak kutuk lakik sendiri.. yg pasti I tetap gorjes kann?? alaaa.... sekali sekala nak puji diri sendiri... muahaahahaha... :p

IMG_7241 copy
meh kite close up skit jambatan yg menjadi kebanggaan rakyat Austolia nie!

IMG_7260 copy
close up dari angle lain plak!

IMG_7245 copy
I nak tompang bangga sebab dpt menjejakkan kaki ke sini!

IMG_7259 copy
maafkan budak nie.. dia tak boleh berhenti amik gambar ngan jambatan tu! T___T

IMG_7257 copy
Yeay!!! akhirnya kite dah nampak Sydney Opera House! tapi kenapa cara kite macam kurang excited aje? haha.. tungguuu lah ko jap lagi..


IMG_7251 copy
kalau mintak tolong org amikkan gambar kite memang camgini.. terima lah seadaanya lebihan props di sisi gambar!  macho kaki abg mat salleh tu kan? T___T


IMG_7263 copy
mari lah kite mendekati dan merapati bangunan Sydney Opera House ini!

IMG_7261 copy
Hello Opera House! *sambil lambai-lambai tangan kat bangunan*

IMG_7269 copy
Ohh... sungguh tak ku sangka.. selalu tengok bangunan megah ini dok keluar kat TV aje.. skg dah dpt menjejakkan kaki ku disini.. rasa macam tak percaya pun ade!

IMG_7267 copy
entah kenapa.. kali nie punyer percutian aku jadik sgt ganas dan garang! abg salleh yg kat belakang tu pun reti duduk sopan.. aku plak tetiba dah hilang aura keayuan! mengapakahhh??


entah lah.. tetiba aura gojes hilang.. aura extra vogue pulak yg merasuk diri! muahaha...


IMG_7276 copy
aku rasa aku tak leh pakai my vogue boots tu lah.. sebab dia aku jadik ganas! haha..

IMG_7380 copy
alhamdulillah.. cuaca sgt baik pada hari kiteorg bersantai di sini!  basically dari tempat kiteorg amik gambar nie memang boleh dpt tengok view Opera House & Habour Bridge dgn begitu awesome sekali!  will share with you guys about it in my next entry yea..

IMG_7622 copy
ni view di malam hari pulak!

IMG_7623 copy
memang bergemerlapan suasana malam hari disini!

IMG_7630 copy
hati-hati kalau nak pose sebegini.. kalau tersilap langkah boleh buat aksi terjun diving or snorkeling! haha..

IMG_7640 copy
haaa.. kalau korang berada di area Circular Quay nie.. jgn lupa terjah booth ice cream Gelato nie yer!

IMG_8043 copy
memang yummy yummiess ice cream dia!  bermacam-macam flavours yg ade. sampai dah naik tak tahu nak pilih yg man satu!

IMG_8044 copy
Tengok perisa Green Apple tu terus aku teringat kat akak kembar aku si Kak D yg famous amos tu! hehehe..

IMG_7644 copy
time nie aku amik flavour Chocolate Mint & Red Valvet rasanya!

IMG_7651 copy
motif gambar nie saja nak bagi terliur! muahaha...

IMG_8045 copy
en.teman nak tunjuk jemput makan ice cream ke nak bagi penumbuk nie? hahaha..

IMG_7654 copy
nie gambar pada hari yg berlainan pulak!  rasanya kalau tak salah hampir setiap hari jugak lah kiteorg ke sini! haha.. tapi on this day kapal besar persis Titanic tu dah berlayar kembali ke tengah lautan kot..

IMG_7698 copy
siapa kata kalau kite berhijab kite tak boleh nampak outstanding like lain dari yg lain?

IMG_7701 copy
dah tentu-tentu ko akan nampak lain dari yg lain sebab ko adelah spesis pelik diantara mereka disitu! hehe...

IMG_7705 copy
kiteorg suker buat morning walk kat sini.. pasal tu lah berulang kali kiteorg datang ke Circular Quay nie! hihi..  cuaca dia best.. langit pun membiru.. Seriously I miss this momento tho! :)

8 comments:

Anum said...

hapy moment

FarahFerraDotCom said...

Tempat cantik..akak pun cantik jugak.. ;p

mama tisya said...

cantik....untung la dpt tgk time siang smp ke mlm kt area opera house tu..

Ann Ishak said...

cantik :)

Nanie said...

ni yg wat rasa nk terbang ke sana.. ya allah murahkan la rezeki ku. ameen

kay said...

info yg menarik...
puan blog yang cantik & tertarik....
jika nak maklumat lanjut penginapan 'berpatutan' & makanan halal, free to e-mail kay.abubakar@gmail.com

Unknown said...

Gambar yang menarik, boleh share guna camera model apa?

anim kasim said...

assalamualaikum
rasa teruja pula nk kesana...
bleh adik sharekan makanan yg halal di circular Quay Jetty no 6...juga tempat2 yg menarik apabila sampai disana.trima kasih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails