COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, September 30, 2014

My Wonderful Anniversary Journey to New Zealand – TIPS & CABARAN DALAM MERANCANG PERCUTIAN KE NEW ZEALAND!

Sejujurnya dalam banyak2 percutian yg aku dah lalui.. percutian ke New Zealand nie adelah merupakan satu percutian yg palinggggg mencabarr dan yg paling stresss aku hadapi! Di sebabkan aku masih memerlukan masa utk memilih gambar dan menyiapkan entry pertama percutian ke NZ, so hari nie aku nak share ngan korang antara cabaran yg telah pun aku lalui dlm merancang percutian ke New Zealand baru-baru nie!

Untitled

TIKET PENERBANGAN

Cabaran nya bermula sejak dari awal nak beli tiket flight lagi... beli tiket flight hampir setahun awalnya sbb dpt offer tiket murah... so kene betol2 berdoa semoga di permudahkan segala urusan.. hope takde lah halangan2 sebelum tibanya tarikh kami nak ke New Zealand! Kalau halangan tu kite dah tahu in advance masih boleh diselamatkan lagi sebab tiket Qantas yg aku beli nie ade 1 year validity... bermakna aku masih boleh tukar jadual perjalanan dlm tempoh sah perjalanan yg dah ditetapkan dgn syarat kena bayar kos penalti + perbezaan harga airfare baru (harga tiket baru yg nak dibeli) dan lama (yg dah dipurchased) utk setiap tiket yg dah dibeli! Senang citer harga tiket ko akan jadik mahalll lahhh... but yet dari ko nak burn terus tiket flight yg dah dibeli tu adelah lebih baik ko bayar tiket flight yg lebih mahal kan? Hihi.. tapi seandainya halangan perjalanan terjadi pada saat2 akhir sebelum ko berlepas terbang... waima... tiket flight ko akan burn begitu sahaja lah kekdahnya just like Air Asia! So satu bende yg aku nak remind kat korang bile beli flight tiket, sila baca all terms and conditions of the flight ticket that you have purchased ok!


Kalau setakat tiket air asia nak ke langkawi boleh lah budget nak burn kan aje tiket nya yg berharga around RM100 – RM200 hingget.. ini ribu riban punyer harga tiket flight.. so kene banyak tawakal dan buat urutan dada waktu nak purchase tiket flight! Ahaha.. Mental nak kene kuat.. seandainya ade halangan besar yg tidak dpt dielakkan yg memungkinkan kami tidak dpt tebang ke bumi kiwi nie.. waima... kene redha sepenuhnya.. kene terima qada & qadar... kite hanya mampu merancang.. dan Allah jua yg menentukan sepenuhnya! Dan satu kata-kata motivasi yg perlu dipegang kuat adelah... “Duit boleh di cari selagi nyawa di kandung badan”... gitu kekdahnya! Walaupun ade kemungkinan akan menangis macam Kassim Selamat nanti... Huhuhu...

Untitled

TRIP ITINERARY

Ok.. Settle purchase flight tiket.. then dah kene start plan full journey Itinerary pulak! Kalau korang nak tahu... selama hari nie aku travel, aku tak pernah buat travel Itinerary secara detail! Like aku pergi Australia.. aku dah plan mana tempat yg aku nak visit and buat tour... tapi itinerary aku tu just like dlm kepala hotak aku jer lah.. aku takde buat itinerary yg detail coz aku tak perlu kejar masa.! Kalau let say tak sempat pergi hari nie.. aku pergi esok.. kalau tidak tak pergi pun takper! Unless kalau ade tempat2 tour yg aku dah purchase tiket in advance.. then aku mesti follow lah hari2 yg aku dah purchase tour tiket tu!

Byk perbezaan antara trip Aussie and NZ nie.. mcm travel ke Aussie, kat sana aku tak perlu risau pasal nak getting around from one place to one place.. most of the places that I’ve visited in Aussie can be connected via their public transport! Then aku stay kat satu tempat jer.. tak de berpindah randah.! Macam kat NZ, kiteorg travel dgn driving secara sendirian berhad... kiteorg sewa kereta... and then kiteorg stay kat banyak tempat penginapan.. kerja nya berpindah randah aje lah sepanjang perjalanan! Well.. that’s how you travel in south island of New Zealand.. you need to experience the scenic route drive! Hihi...

Itinerary perjalanan nie sgt penting pada aku.. coz dari itinerary perjalanan nie lah nanti ko akan plan out ko punyer accommodation! Accommodation ko nak kene book.. kalau takde Itinerary plan nie nanti camne nak book tempat penginapan ko sepanjang perjalanan? Then ko nak kene plan out ko punyer aktiviti yg korang nak buat sepanjang berada di NZ nie jugak.. semua tu korang nak kene book mengikut tarikh yg korang plan out.!

Then dlm Itinerary nie jugak korang perlu merancang masa perjalanan korang... perjalanan kat south Island New Zealand nie bukan calang2 punyer perjalanan ok.. perjalanan nya sgt mencabar... so sebaiknya korang perlu tepati waktu perjalanan korang... unless korang cukup tegarrr macam group aku travel ke NZ baru2 nie.. then korang tak yah ikut sgt ketepatan waktu perjalanan... kiteorg punyer tegar memang tahap giler vavis punyer tegar! Again.. make sure korang follow travelog aku ke NZ nie utk mengetahui ketegaran kami semua sepanjang berada di NZ! Hihi..

And also kat dlm Itinerary nie lah korang nak plan out korang punyer touring aktiviti.. berapa hari korang nak stay kat NZ.. apa aktiviti yg korang nak buat.. apa tempat2 menarik yg korang nak melawat... so semua nie penting bagi percutian korang ke New Zealand!

As for trip Itinerary nie, aku bernasib baik coz dpt banyak info & bantuan dari blog brother Kaki Berangan & Kak Syarliz! Kite jgn malas buat research kalau nak travel ke merata dunia okkk.. salah satu sebab aku bersusah payah buat entry seDetail-detail alam nie sebab nak bagi info pada korang yg nak buat research.. andai ade yg nak pegi New Zealand.. tapi blurrr tak tahu camne nak mula kan perancangan.. then tak tahu info tentang itu.. tak tahu info tentang ini... So kalau korang google.. dpt lah korang info sedikit sebanyak dari blog gonjeng aku nie! So nanti kat dlm entry lain akan aku share kan Itinerary perjalanan aku ke bumi New Zealand yer!

IMG_0128 copy

KERETA SEWA

Ini pun nak kene plan out jugak... kat NZ byk company buat kereta sewa.. but yet ko kene buat research.. yg mana murah.. yg mana ok.. yg mana tak ok..! kat sana korang boleh jugak guna CamperVan... CamperVan nie kalau korang guna, korang tak yah sewa penginapan lagi dah sebab dia ibarat rumah bergerak buat korang! Tapi setiap kenderaan yg korang nak sewa ade pro and cons! So macam aku hari tu memang buat research.. comparekan harga kereta sewa biasa dan jugak CamperVan... banding ke kelebihan dan kekurangan... so lepas buat research baru lah kiteorg decide nak book transport jenis yg mana satu! Then kene amik tahu jugak boleh ke pakai lesen memandu Malaysia? Ke kene apply international driving license? Pendek kata part nak sewa kereta nie pun memeningkan kepala jugak sebab setiap research itu adelah memeningkan! Haha.. So perihal kereta sewa nie pun akan aku update secara detail dlm entry yg lain ya!

IMG_2751 copy

ACCOMMODATION

Ini lagi pening dan pening sebab ini adelah penyumbang terbesar dlm merabakkan sistem kewangan korang! Hahaha... Aku sampai nak pitam buat research and baca review about accommodation nie! huhuhu... Aku selalunya akan baca review from bloggers and also via TripAdvisor utk dptkan ketepatan info about accommodation.! Aku kalau travel.. part accomodation yg aku paling amik berat... risau kalau baca review macam best tup2 bile sampai kat tempat penginapan.. indah kabar dari rupa jer! So process nak memilih accommodation nie lah yg paling stresss utk aku sebab aku kene book and purchase almost 5 tempat penginapan sepanjang percutian di New Zealand nie! For your info, ade sesetengah tempat penginapan diaorg akan terus charged your credit card waktu kite buat online booking... and ade sesetengah tempat penginapan akan just verify your credit card.. then bile kite dah check in kat sana baru diaorg charged our credit card! So nanti as usual, sudah pasti aku akan share kan ngan korang tempat2 yg aku telah menginap sepanjang 9 hari di bumi New Zealand! Just follow my travelog at New Zealand till the end okk!

Untitled

KEWANGAN

Ini bukan dlm kategori sgt pening & penting... tapi ianya terlebih pening & penting! Haha... ye lah kalau takde duit camne nak merancang percutian kan? Macam aku setahun merancang percutian ke New Zealand nie... So dlm tempoh setahun tu, aku beli apa yg ku patot beli tu dlm tempoh berperingkat! Bile buat step by step.. takde lah terasa sgt duit tu keluar secara gedubukkkkkkkkk sekali gus kan? Hehe.. so cam aku mula2 aku beli flight tiket dulu... then lepas 4-5 bulan baru aku start purchase accommodation.. tapi since ade 5 tempat penginapan yg perlu aku purchase, aku beli secara berperingkat jugak! Then bile dah tinggal lagi sebulan dua nak travel.. baru aku beli tiket utk tour activities yg aku nak buat waktu kat NZ! Kat NZ nie banyak giler aktiviti yg korang boleh buat... So kalau nak buat banyak aktiviti.. siap kan lah jugak duit banyak2 yer! Ahaha.. Macam aku nie bukan lah anak jutawan yg boleh simply spending ikut suka hati lakik binik... so aku kene plan out ikut budget yg aku rasa aku boleh spend utk trip NZ nie... kalau ikutkan hati memang boleh jer berhabis-habisan... tapi kite kene fikir masa depan kite jugak... takkan lah nak kasik licin segala duit yg kite ade semata-mata utk satu percutian kan? So planning is very2 important nak2 pulak bile melibatkan duit $$$!

Selain ko budget utk accommodation, flight tiket and tour activities yg akan ko lakukan kat NZ, korang kene jugak lah budget duit poket yg korang nak bawak ke sana! Duit poket nie pun bergantung pada cara perbelanjaan korang.. kalau byk bende yg korang dah bayar secara online waktu berada di KL nie, then kat sana tak perlu lah bawak duit banyak2.. tapi kalau korang belum purchase apa2 aktiviti.. then korang kene lah bawak cash banyak skit utk buat aktiviti kat sana nanti! Tapi kalau korang pegi purchase aktiviti kat iSite diaorg, korang boleh bayar menggunakan credit card jugak! So semua nya bergantung kepada planning korang macam mana! Then jgn lupa duit nak shopping sourvenir, duit makan minum, duit petrol (sbb drive sendiri), duit for extra and extra... so pepandai lah budget sendirian berhad yer!

Then before nak terbang ke NZ, still banyak duit yg korang kene laburkan! Macam aku contohnya... tak banyak collection baju sejuk dan tebal.. before this pergi Aussie baju tebal biasa2 jer.. takde lah nak beli inner warmer and winter jacket segala! Tapi NZ nie aku tengok temperature dia bukan main sejuk walaupun dlm musim bunga! So ini lagi satu research nak kene buat dan nak kene plan... baju macam mana yg ko nak kene bawak....ikut percutian 4 musim (panas, luruh, sejuk, bunga) ... macam aku hari tu pegi musim bunga.. temperature paling rendah rasanya around 2 celcius and paling tinggi around belas2 darjah celcius je rasanyer! Ini kategori sejuk pada aku... so aku kene prepare baju2 sejuk lebih skit! Again aku shopping secara berperingkat... macam aku hari tu shopping baju sejuk dlm awal tahun... Nanti dlm lain entry aku share kat mana aku beli baju2 sejuk aku eh!

So berapa total budget New Zealand trip nie? sejujurnya aku tak kira pun lagi... muahhahaa.. weiii.. takott hokeyyy!! Seriously aku takot nak tengok jumlah total keseluhan trip NZ nie.. yg pasti apa yg boleh aku katakan adelah trip NZ nie memang memerlukan budget yg agak besarrrrrr! Ianya jauh lebih besar dari trip aku ke Australia! Huhu.. So nanti akan aku create satu special entry utk kos percutian aku ke New Zealand nie yer... entry budget nie aku akan buat lasttttttt sekali! So lambat lagi lah korang nak tahu total budget percutian nie! ahahaha...

IMG_0383 copy

MAKANAN

Ini lagi satu masalah besar bagi percutian ke New Zealand.. kat sana nak carik makanan halal susah... so aku kene buat research pasal macam mana nak makan kat New Zealand nanti! Secara am nya aku kene masak sendiri yerrrr... so macam mana nak masak? Senang ke nak carik bahan2 nak masak kat NZ? Ok.. ini pun akan aku share kan kat one special entry nanti..!


Setakat nie... Ini aje lah kepeningan dan cabaran yg aku ingat sepanjang aku merancang percutian aku utk ke New Zealand tempoh hari... So korang better stay tuned with my special specific entries ok.. banyak info menarik dan berguna yg akan aku kongsikan dgn korang semua terutama nya yg plan out nak ke New Zealand di masa hadapan! But pada korang yg takde plan nak ke New Zealand or tak minat nak bercuti ke New Zealand.. its ok.. korang still boleh follow travelog aku di New Zealand sebab apa yg akan aku kongsikan nanti bukan cerita kosong semata-mata... tapi aku akan selitkan info2 yg berguna yg mungkin korang tak tahu dan korang boleh amik tahu sebagai satu ilmu dan informasi buat diri korang sendiri.. So esok2 bile berborak ngan org yg dah pernah pegi New Zealand.. tak lah korang nampak tak paham dan terpinga-pinga tentang apa yg diborakkan kan!  Hihi..

12 comments:

Suria Amanda said...

Dh lama along x singgah sini...tau2 dh lepas ke NZ eh.....

Anum said...

bestnya NZ

Chekgu Azrine said...

im waiting...hehehehe

Miss Pija said...

tak sabar nak membaca the specific entries tu.hehe

mrs gold said...

kak neena..pi berempat ni leh jimat skit kos atau sm ja kalu pi berdua...tanya siap2...x sabaq nak tunggu entry bajet tu.hihi

Norma NML said...

Bestnya...NZ..one of the best place in the world ..:-)

Lulu Caldina said...

okey, entri yang bagus.. Walaupun takde rancangan nak ke tempat ni, apa salahnya baca untuk tambah pengetahuan ye tak.. tq Nin :)

MOMMYLIN said...

kak neena.. tak sabar diknon nak baca next entry....

entry terkini...Kenapa Homeopathy yang menjadi pilihan???

Ain Ridzuan said...

waaa... bestnye! salah satu tempat idaman saya yang nak pergi..

danie3606 said...

Mana awak beli trench coat merah n boot itam tu..update plissss..

Aina Ana said...

Waa! Neena, I seronok baca your entry to NZ. Terkenang pengalaman I pergi NZ in 2012 masa summer masa Air Asia X buat promosi. 12 days travel secara back pack pusing the whole NZ from South Island ke North Island balik ke South Islan semula. Spent about RM10,000 inclusive of accommodations, attractions, public trasnport, flight tickets, foods & souveniers.

Unknown said...

MashaAllah kami (company trip) baru pulang dari NZ guna khidmat Mahira travels. Guna pakej caravan mereka. Saya baca review2 tentang mahira ni dan terus boss saya setuju nak ambil pakej motorhome dengan mereka. Bagus sgt2. Info, briefing semua lengkap. Arrangement alhamdulillah memang bagus. Syukur pergi dengan mereka sebab byk kawan2 lain yg pergi ikut trip2 fb, insta semua hadapi mcm2 masalah juga byk hidden cost.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails