COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, July 9, 2015

Jimat dan Tak Membazir!


Sebenarnya kan.. terlalu banyak bende yg nak aku luahkan kat sini.. tapi apakan daya atas faktor2 tertentu… aku masih belum boleh meluahkan nya! Tunggu lah hingga saat dan ketikanya nanti... setiap apa yg terbuku ni memang akan aku luah kan satu per satu disini!


Sejujurnya aku takde mood nak berblogging lately.. Seriously jiwa kacau! Faktor2 persekitaran yg membuatkan jiwa aku kacauu! Nak raya pun macam dah takde mood sgt… haih entah lah.. ni yg rasa macam nak pergi terbanggggg terus ke New Zealand… nak duduk depan Lake Wakatipu.. ya Allah tenanggggggg nyaaaaaaaaaaaa baru terbayang bayang dah tenang.. huhuhu….


Ooppss.. ckp pasal NZ.. aku tahu aku masih lagi berhutang entry NZ, entry Phuket.. entry Maldives…. Huuwwaaaaaaaaa…. Matikk laaaaaaaa kak Neen nak siapkan kesemua entries tertunggak nie! Takpe lah.. biar lah makan tahun sekali pun akan Kak Neen langsai kan segala hutang yg ade ya! T_____T


Eh actually Kak Neen nak share ngan korang pasal jimat dan tak membazir.. apa yg Kak Neen berjimat dan tak membazir tu?


Untitled


Percaya tak kalau aku ckp yg aku masak seperiuk gulai kari sotong, then it last me for almost a week!


Aahahaha… aku masak gulai kari sotong nie pada 3 Ramadhan hari tu! 3 ramadahan hari tu hari sabtu.. so aku pegi pasaraya basah dekat area umah aku! Kat situ memang everyday serve fresh seafoods! Walaupun harganya sedikit mahal, tapi aku puas hati sebab seafood yg dia serve memang betol2 fresh… macam aku memang tak lah nak ke pasar borong segala.. so memang aku selalunya akan pegi ke pasaraya basah kat umah aku tu jer utk beli barang! Selalunya aku memang cuba elakkan diri pegi ke pasar basah tu sebab kalau aku pegi mesti aku akan lupa diri dan akhir nya….





Aku akan memborong segala mak nenek seafood yg aku tengok! nie pun kira aku kawal diri nie.. kallau tak kawal mau banyak lagi! Well nak buat macam mana kan.. memang dasar keturunan darah nelayan Terengganu kite.. so memang adelah satu kepantangan nampak fresh seafood kat pasar! Huhuhuhu…


Mula2 waktu aku beli kesemua seafood nie, aku target nak masak sepanjang Ramadhan lah… tup2 sampai ke hari ini.. ikan kembung, ikan selar & udang tu masih ade dok dlm freezer aku! Ahahaha.. adoii.. nak wat camne… since lepas masak kari sotong di awal Ramadhan tu, asyik lah tak menyempat aku balik nak masak kat umah! Then bile weekend aku busy plak utk business Naazneen Faiqa! So tu yg kesudahannya ikan dan udang tu tak bermasak sampai ke hari nie! hehe..


Tapi takpe.. weekend nie macam aku relax skit kot.. so boleh masak kasik abis lah itu ikan dan udang! Oh ya.. berbalik pada cerita kari sotong tadi… aku masak kari sotong mamak style ok.. no santan-santan! Oh rasa harus lah ohsem.. tu yg leh tahan sampai almost seminggu aku makan berdua ngan en.teman! haha..


Macam sotong tu bertahan dlm 3-4 hari je.. lepas tu ade lebihan kuah kari.. so takkan nak makan kuah kari ngan nasik aje kan? memang tak lah.. ade hari aku goreng telor, ade hari aku just beli ayam goreng, sambal ikan bilis or tempe goreng utk di makan dgn gulai kari sotong yg masih ade balance tu! ohh.. ya.. some people tak suke makan lauk yg dah bersimpan dan di perangat berhari-hari! As for me and en.teman, we both memang suke makan lauk berhari-hari sebab we both rasa gulai nie lagi di perangat.. lagi sedapppp rasa dia and then rasa dia tak berubah.. Taste still fresh and good sebab every night aku simpan dlm peti ais.. so dia takkan rosak!


So tu lah tips jimat dari aku! Ahaha… aku ngan en.teman nie memang simple jer dlm part makanan.. we all cukup lah sekadar satu lauk dan satu jenis sayur!





Aku ngan en.teman suke makan sayur broccoli! Masak pun simple sgt sayur nie, just tumis kan bawang merah dan bawah putih yg telah di hiris bersama2 dgn cili merah & sedikit ikan bilis… bile dah naik bau.. then just tuangkan sedikittt jer air.. then tuang kan sedikit sos tiram dan kicap cair! Then siapp! Make sure korang jgn bubuh air banyakk tau.. nanti sayur ko jadik lembikk sbb dok berendam dlm sup! Macam aku masak sayur memang takkan ade sup.. sbb aku suke makan sayur ranggup-ranggup!


Oh in case ade nak mintak resipi gulai kari sotong mamak style aku tu.. korang boleh dptkan nya kat SINI ya…


Ok lah.. tu jer nak bebelkan hari nie… dlm pada takde mood nak berblogging… end up siap jugak satu entry nie! hahahaa..


Oh btw, today is last day for you ollz utk grab tudung instant shawl Damia Kak Neen yg ohsem tuu ya! Last day tu seandainya korang nak receive tudung nie before raya lah… tapi kalau lepas raya korang nak sambung shopping ngan Kak Neen no problem! Mana tahu dpt duit raya banyakk kan.. so boleh lah shopping tudung Kak Neen nanti! Ahahaha…





Haa… bayangkan.. pukul 2 pagi pun Kak Neen dpt testimony tudung Damia tauu! Uhuhu.. terharu sgt rasanya..


Anyway, sorry guys.. color hitam utk tudung Damia dah pun sold out ok! So now hanya 5 color nie sahaja yg tinggal utk korang grab!


Damia (Lavender)

Damia (Emerald Green)

Damia (Electric Blue)

Damia (Dusty Pink)

Damia (Brown)

HARGA ASAL – RM68.90


HARGA RIANG RIA HARI RAYA – RM66.90


*FREE POSTAGE*


Kalau korang berkenan cecepat WHATSAPP KAK NEEN @ 019-3769459 / EMAIL KAK NEEN @ pin2it.neenaanuar@gmail.com utk urusan jual beli ya! Petang nie Kak Neen buat last postage tau.. sapa beli esok, jawabnya lepas raya lah baru dpt! Kalau korang berkenan better beli jer jgn tunggu2 sebab Kak Neen tak simpan booking order okk coz I do implement first come first serve basis.. so siapa bayar dulu.. dia dpt dulu ok! ;)

3 comments:

intandayani said...

Pantang nampak orang post pasal makanan lelaju nak click tgk..hahaha
Jom ke blog sy http://intandayani.blogspot.com

Anum said...

sedapnya menu

dorsett pink said...

cantik tudung tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails