COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, August 3, 2017

NeenaAnuar Rented House Makeover - Berapa Harga Kos Mengecat? (Part 3)


[PART 2 - click here]


Setelah berceloteh secara panjang berjela dlm dua entry mukadimah... so bermula hari nie... kak Neen akan update tentang the process and the progress of NeenaAnuar Rented House Makeover nih!


OK mcm yg Kak Neen dah ceritakan dlm entry yg terdahulu.. makeover nie berlaku dlm keadaan tanpa perancangan yg rapi.. pendek kata makeover nie berlaku dlm keadaan yg sgt spontan!


Titik tolak terjadinya makeover nie apabila aku suruh en.teman utk survey2 orang yg boleh cat rumah sewa aku nie.. plan asal mula2 tu just saja nak survey2 jer tau.. bukan serious pun... sebab waktu tu awal bulan puasa.. so kiteorg nie target kalau betol pun nak buat makeover maybe lepas raya lah baru nak tekan butang kick start tuhh! so dlm bulan puasa tu actually target nak buat aktiviti survey2 jer lah kekdahnya...


Sekaliiiiii... segala nya berubah bile si tukang cat rumah dah berjaya saiko kami lakik binik.. hahhaa.. tujuan asal kiteorg panggil si tukang cat datang rumah sebab nak suruh dia bagi estimation harga cat... tapi dia boleh plak ckp yg dia lepas raya tak free utk buat kerja2 mengecat sebab dia dah ade job lain lepas raya.. so dia kata dlm bulan puasa tu dia memang free takde job.. terus kiteorg jadik saiko! hahaha..


Aku tak tahu lah sejauh mana kebenarannya yg si tukang cat tu tak free lepas raya... ade kemungkinan marketing strategi dia jugak yg nakkan job before raya and sedang mencari duit raya... haha.. but its ok laa.. memang dah takdirnya utk makeover nie terjadi awal iaitu sebelum hari raya gamaknyaa... hehe..


Si tukang cat tu datang rumah aku utk buat estimation hari Ahad.. selepas berpuas hati dgn quotation yg dia berikan... kiteorg agree utk amik dia.. keesokkan harinya iaitu hari Isnin dia terus dtg utk mulakan kerja mengecat! hahaha.. gile tak giler punyer kerja kannn?? plan asal konon nak survey2 jerrrr... sekali amik kauuu.. terus closed deal!!! haha..


36222856716_1fca0bd4cd_o

Tukang cat tu nama dia Hassan (indon).. aku dpt contact dia dari blogger Lan Careno.. Thanks Lan.. Ok lah Hassan nie.. aku mintak dia cat ruangan Living Hall sampai ke Dining Hall (termasuk siling).. cat bilik master bedroom... cat ruang balcony... cat grill sliding.. cat grill main door.. cat semua pintu bilik... cat 1 pintu dapur dannn aku jugak mintak dia cat dan renovate kan skit toilet tetamu! ok pasal renovation toilet nie nanti aku buat entry khas yg lain ok.. dlm entry nie nak citer perihal mengecat jer dulu!

36222889106_7df4c5c607_o

Aku puas hati lah ngan Indon nie.. utk basic work and minor renovation.. dia buat semua nya dari proses pemunggahan sampai lah ke proses pembersihan! kiteorg takde buat apa pun.. dia yg urus kan semua nya.. kiteorg bagitahu jer apa yg kiteorg nak... then dia yg belikan barang2 kat hardware..


mcm contoh cat tu kiteorg ckp jer kiteorg nak cat color putih.. tapi tak nak cat yg mahal sgt sebab makeover nie utk rumah sewa jerr.. kalau rumah aku sendiri memang aku sendiri pegi pilih cat nya.. and dah tentu2 lah aku akan pilih cat yg berkualiti... hahaha...


36197507951_9ebb3a2460_o

Hari tu ade gak yg tanyer.. Kak Neen pakai cat brand apa and code apa... ok nie brand cat rumah sewa Kak Neen.. Nippon Paint nih...

36129735261_cb11465d9a_o

Untuk balcony nie color dia lain skit... dia tak putih.. dia warna kuning air..!

36264558535_4e652af1ac_o

BEFORE

Untitled

AFTER

Untuk Grill & Pintu bilik dia guna cat minyak warna kuning air jugak!


36222857096_aa9350d0d1_o


36129737061_eaf541e075_o

Bukan senang nak cat rumah sewa aku nih... kene cat 3 ke 4 kali layer tauuu sebab nak tutup color dia yg super terang benderang tuuhhh... huhu...


Untitled

Hari tu ade orang tanyer macam mana wallpaper skirting yg kat bahagian siling wall tu di buang?? senang jerrr... Hassan just lap ngan kain basah then tarik jer keluar... sebab wallpaper tu guna gam jer..

Actually aku tak banyak gambar utk tunjukkan situasi rumah sebelum aku makeover.. yg mana ade nie pun aku sempat snap ngan phone jer just right before kerja2 mengecat di lakukan... memang tak sempat nak buat apa pun... bende berlaku secara tiba2 and sgt last minit.. so memang dah tak fikir nak click2 amik gaambar ke apa.. haha.. 

Anyway, as per korang punyer request... aku update lah berapa kos utk setiap progress makeover aku ni yerr..

Utk bahagian mengecat dan renovate bilik air nie.. aku bayar kat Hassan sebanyak RM3,373! harga nie bukan harga upah jer tau... harga nie termasuk harga semua barang2 mengecat dan renovation toilet..! Pada aku harga nie sgt2 berpatutan sebab banyak yg dia buat and aku dpt benefit out of it...


Ok nie aku bagi contact number Hassan - 0183621229 .. in case korang nak gunakan khidmat dia yer!


So dlm entry yg seterusnya aku akan share pasal proses makeover yg seterusnya pulak! ramai benorrr yg tanyer about it bile kak neen update gambar kat FB and IG.. haha... so nak tahu about what... tungguuuuuu my next update ok! :)


10 comments:

Anum said...

wah bagusnya entry akak nie
x sabar nk tunggu next entry plak
bab renovation, perabut

Jepun Mari said...

tq kak neen, sharing..mmg kena sangt tengah cari orng renovate bilik air..ari tu k.neen ada tnya dalam FB sape boleh rekemen org renovation bilik air..so inilah yg di tunggu..hehehee

Myluv - Syl said...

laa... yang atas tu wallpaper ke? hihihi.. anyway memang berbaloi kos mengecat dengan harga tu. kalau sendiri buat memang tak siap la jawabnya. :P

Jepun Mari said...

k.neen memang tau..sajerrr buat org tertunggu2 hahaha.. bnyk pending citer dari k.neen niiiiii bahahaa

Miera Hassan said...

tak sabar nak tengok full make over.. cepatlah update sis..hehe

Gieyana said...

Jenuh mengemas noo neena..tp hasilnya berbaloi...👍🏻

nini said...

Kita pun pindah rumah nanti...banyak nye la barang lahai =(

MumMe said...

Salam kenal...I just nk seconded you...mmg berbaloi harga tu...kami kena rm1000 utk dua bilik kecik tingkat atas terrace house.termasuk harga cat.tp balance cat putih yg mau stgh tong tu dia angkut sekali. sabo je

careno said...

Kak neen.. lan baru baca entry ni... bagus kan hassan tu... tp serius lawa make over umah kak neen...

amkasim said...

Pakai Nippon Paint memang berbaloi plus dengan skill painter. Hasil berkualiti.

Plaster Siling Selangor 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails